1. Domů
  2. Články
  3. Cesta k demokratizaci dat a inovaci ve firmách

Cesta k demokratizaci dat a inovaci ve firmách

Anna Holzmannová
Cesta k demokratizaci dat a inovaci ve firmách

Data intelligence lead Pavlína Vajgarová stojí za úspěšnými projekty jako Data Boutique, které usilují o zpřístupnění dat napříč celou organizací. Díky své vášni pro data governance a aktivnímu sdílení poznatků na sociálních sítích získala příležitost vystoupit na největší světové konferenci o správě dat, Data Governance & Information Quality (DGIQ) v San Diegu. A o tématu demokratizace dat v České spořitelně se podělila i s námi.

Jak bys sama charakterizovala demokratizaci dat a jaké jsou základní principy?

Za mě je demokratizace dat o tom, jak umožnit všem ve firmě, bez ohledu na jejich pozici, aby mohli využívat data, která potřebují ke své práci, jako nástroj pro lepší rozhodování, inovace a růst společnosti. 

Základní principy datové demokratizace jsou následující. Prvním principem je dohledatelnost dat a informací, což znamená, že každý v organizaci by měl mít snadný přístup k potřebným datům. Dále je to sdílitelnost, která zajišťuje, že data mohou být snadno sdílena mezi různými týmy a odděleními, a tak se nestane, že vyrábíme stejnou věc na dvou místech. Dalším důležitým principem je bezpečnost přístupu, což znamená, že každý uživatel musí mít správná oprávnění k přístupu k určitým datům. Otevřená a sdílená komunikace v organizaci je také klíčová, například skrze zájmové komunity. V neposlední řadě bych uvedla i vzdělávání a osvětu. 

Jaké jsou hlavní výzvy při implementaci Business Data Governance v rámci demokratizace dat?   

Výzvy bych rozdělila na dvě kategorie, tzv. měkké a tvrdé výzvy. 

Do těch měkkých určitě patří vůbec schopnost vysvětlit, co je to data governance a proč je potřeba. To zahrnuje objasnění, co nám přinese – jak z pohledu benefitů, tak z hlediska nových odpovědností a změn v pracovních postupech. 

Další výzvou je udržet motivovaný tým, protože data governance není jednorázový projekt, ale dlouhodobý program, který se musí neustále rozvíjet a přizpůsobovat potřebám organizace. To může být náročné zejména na lidské zdroje, protože lidé často preferují projekty s jasně definovaným začátkem a koncem. 

Do druhé kategorie, tedy tvrdých výzev, zcela jistě patří technologické aspekty, jako jsou podpůrné technologie pro správu dat, jejich integraci, kvalitu a bezpečnost. To zahrnuje výběr správných nástrojů, jejich implementaci a zajištění jejich škálovatelnosti a kompatibility s ostatními systémy v organizaci, aby nám to vše dohromady hezky ladilo. 

Výzvou může být i měření úspěšnosti programu. Nastavit ty správné metriky a provázat je s cíli organizace může být oříšek. 

Zmínila jsi, že demokratizace dat je předpokladem pro agilní a decentralizované prostředí. Jak mohou organizace efektivně nastavit tento předpoklad? 

Demokratizace dat totiž sama o sobě není žádným konkrétním cílem. Je to spíše zastávka na cestě někam, podporuje reálné cíle. 

První krok je získat podporu a angažovanost managementu. Pokud vedení není zapojeno, iniciativy často selhávají. Data governance program by měl být napojen na strategické iniciativy organizace. Já jsem i příznivcem budování komunit, spolupráce mezi týmy je totiž klíčová. Sdílet si, na čem kdo pracuje a proč zní možná triviálně, ale často je to opomíjené. 

Důležité je i vzdělávání, pokud zaměstnanci nerozumí, proč je práce s daty důležitá, něco je špatně. Dále investovat do moderních datových nástrojů se také vždy vyplatí. 

Avšak co se mi osvědčilo nejvíc je začít s malými pilotními projekty v různých odděleních a postupně rozšiřovat. Ukažte rychlé výsledky, které mohou ostatní inspirovat. Přistupujte k demokratizaci dat jako k iterativnímu procesu. Nepočítejte s tím, že vše implementujete naráz. Učte se z menších kroků a své úspěchy měřte. 

Jaké nástroje pro demokratizaci dat využíváte u vás ve firmě?

Těch nástrojů je spoustu a já zmíním spíše ten nový svět“.
Jedním z těchto nástrojů je self-service platforma Tableau pro vizualizaci dat, kde lze snadno vytvářet reporty metodou drag and drop.” Dále využíváme moderní datové platformy jako Snowflake pro ukládání a analýzu dat a Databricks pro preskriptivní analytiku. Keboola pak usnadňuje přístup k datům lidem, kteří by se  k nim jinak dostali složitěji. V příštím roce plánujeme adopci Collibry, což nám umožní uvést v život metodiku datových produktů a naplnit mou vizi o snadno dohledatelných a sdílitelných datech. 

Je důležité si uvědomit, že demokratizace není jen o nástrojích. Je o novém přístupu práce, kultuře založené na datech a v neposlední řadě o uživatelské přívětivosti celého datového ekosystému. 

Jakým způsobem se liší přístup k datovým produktům oproti tradičnímu zpracování dat ve firmách?

Možná nejprve vysvětlím, co to vlastně jsou datové produkty. Jednoduše jde o data a metadata (informace o datech), která vznikla za konkrétním účelem, víme, kdo je vlastní, víme, kde se, co vyrábí, jsou snadno dohledatelná, sdílitelná a kombinovatelná. To nám zamezuje duplicity a umožňuje fungování tzv. datového tržiště. Mají svůj life-cycle i svou klasifikaci (typ, velikost, maturita). 

Tento přístup nám extrémně snižuje náklady (McKenzie studie říká, že o 30 %), umožňuje právě tu datovou demokratizaci. Vyžaduje ale změnu myšlení. Mnoho organizací se zaměřuje primárně na technologii, s datovými produkty nám jde více o business a procesy a také o podporu datové samoobsluhy. 

V nedávné době jsi vystupovala na konferenci Data Governance & Information Quality v San Diegu. O jakých tématech jsi na konferenci mluvila, a jaká další témata zde zazněla? 

Na konferenci jsem mluvila o síle metrik v data governance, která je klíčová pro úspěch programu. Abychom mohli říct, že se nám daří, musíme to umět kvantifikovat. Překvapivě až 90 % organizací svůj data governance program neměří a také cca 90 % data governance programů selže. Ve Spořce máme dobře nakročeno, a tak jsem se podělila o to, co u nás funguje – konkrétní metriky navázané na strategické cíle a analogie, které používám, aby program pochopil každý. Také jsem představila náš Data Boutique, kde to všechno začalo. 

Napsala jsem o poznatcích z konference celý článek, můžete si ho přečíst na platformě Medium. Co dnes v souvislosti s Data governance na konferencích rezonuje jsou určitě Datové produkty, oblast Metadat anebo role AI v souvislosti s Data governance. 

Jaká je vaše vize budoucnosti v oblasti demokratizace dat? Jaké další kroky by měly firmy podniknout?   

Z mého pohledu v demokratizaci dat hrají důležitou roli datové slovníky a katalogy, tzv. jedno místo pravdy. V této oblasti se příští rok budeme intenzivně věnovat adopci Collibry, což nám umožní uvést v život metodiku datových produktů a naplnit mou vizi o snadno dohledatelných a sdílitelných datech. Samotný katalog nás ale nespasí. Je to o tom, mít škálovatelný framework, skutečnou podporu managementu a kolegy, kteří chtějí spolupracovat. 

Myslím, že Spořitelna je opravdu daleko a tohle není pro každého. Přece jen podléháme regulátorovi, a tak nezačínáme na zelené louce a nějaké zkušenosti máme. Ostatním firmám bych doporučila začít assessmentem a vůbec napojením datových iniciativ na strategii firmy, aby bylo jasné, jak na tom jsme a kde nám data nejvíce pomůžou. 

Jakou roli hraje v procesu demokratizace dat management?   

Jak jsem již zmínila, zapojení a podpora managementu je pro mě klíčová. Management také nastavuje kulturu transparentnosti a odpovědnosti, která je nezbytná pro úspěšné využití dat v rozhodovacích procesech. Pokud je vedení aktivně zapojeno a podporuje iniciativy týkající se dat, zvyšuje se šance na jejich úspěch a snížení rizika neúspěchu, které podle výzkumů dosahuje až 90 % u data governance programů bez odpovídajícího zapojení vedení. 

Mohlo by vás také zajímat

Cesta k demokratizaci dat a inovaci ve firmách