Příběh malých čtverečků
Quick Response code neboli QR kód dnes v digitálním prostředí najdeme snad všude. Umožňuje bezproblémovou interakci mezi fyzickým a digitálním světem. Víte ale, kde se vlastně vzal? Je to příběh plný inovací a přizpůsobování, od skromných a jednoúčelových začátků v automobilovém průmyslu až po široké využití v reklamě, platbách nebo třeba při sledování zdravotního stavu.
Počátky QR kódu sahají do roku 1994 do Japonska, kde jej vyvinula společnost Denso Wave, dceřiná značka skupiny Toyota. Za vynálezem stál Masahiro Hara a jeho tým, který se snažil vytvořit efektivnější metodu sledování automobilových dílů během výroby.
Tradiční čárové kódy měly omezenou datovou kapacitu a pro jejich skenování bylo nutné, aby byl kód orientován určitým směrem. A to v rychlém výrobním prostředí představovalo problém.
Haraův tým navrhl QR kód jako dvourozměrný maticový čárový kód, který mohl uchovávat podstatně více informací než jeho jednorozměrné protějšky. Tento nový formát umožňoval kódovat data v horizontálním i vertikálním směru, což přineslo jednu obrovskou výhodu: kód se dal načíst z jakéhokoli úhlu. Začátky QR kódu byly tedy veskrze jednoúčelové – používal se výhradně v automobilovém průmyslu k zefektivnění správy zásob a zlepšení logistiky.
Dnes se QR kódy používají v nejrůznějších odvětvích včetně maloobchodu, pohostinství, zdravotnictví či zábavy. Jejich všestrannost se postupem času výrazně rozšířila. Nyní mohou uchovávat komplexní data, jako jsou geolokační informace, multimediální obsah, a dokonce i zážitky v rozšířené realitě. Kromě toho pokroky v oblasti bezpečnostních prvků – jako je šifrování a dynamické QR kódy, které lze aktualizovat, aniž by se změnil jejich vzhled – zvýšily jejich spolehlivost.
Síla kvéerka
Jakmile se však ukázal potenciál QR kódů, raketově se rozšířily i mimo výrobu automobilů. Koncem 90. let a začátkem nového tisíciletí je začala různá odvětví v Japonsku využívat pro marketingové a maloobchodní aplikace. Schopnost kódovat do nich webové adresy přinesla spotřebitelům přístup na stránky pouhým naskenováním pomocí mobilního telefonu.
To znamenalo významný posun v zapojení spotřebitelů a otevření cesty k mnohem větší reklamní interaktivitě.
Jak chytré mobilní telefony vybavené fotoaparáty zaplavovaly svět, rostla i obliba QR kódů. Spotřebitelé zjišťovali, že je čím dál pohodlnější takto komunikovat s firmami nebo přistupovat k informacím na cestách. Zkrátka kódy se staly nedílnou součástí reklamních kampaní, obalů výrobků a propagačních materiálů.
Covidová pandemie pak dramatický rozmach používání QR kódů odšpuntovala úplně. Firmy hledaly bezkontaktní řešení pro transakce a interakci se zákazníky. Kódy významným způsobem usnadňovaly bezdotykové platby, přinesly digitální jídelní lístky v restauracích a staly se nástrojem pro sledování zdravotního stavu (pamatujete na aplikaci Tečka?).
A co budoucnost QR kódů? Zdá se být slibná, protože technologie se stále vyvíjí. Mezi potenciálními oblastmi jejich dalšího rozšíření lze zmínit třeba integraci s technologií blockchain pro bezpečné finanční transakce, vylepšenou interaktivitu prostřednictvím zážitků s rozšířenou realitou nebo širší využití v systémech internetu věcí (IoT).
Vzhledem k tomu, že firmy se při snaze o větší zapojení svých zákazníků a zvyšování provozní efektivity stále více spoléhají na digitální řešení, QR kódy pravděpodobně i nadále zůstanou součástí našich každodenních životů.