1. Domů
  2. Články
  3. Sláva hravosti. Herní prvky najdeme i v bankovnictví

Sláva hravosti. Herní prvky najdeme i v bankovnictví

Luděk Vokáč
Sláva hravosti. Herní prvky najdeme i v bankovnictví

Lidé jsou šťastní, když si mohou hrát. To je poměrně známý fakt. A proto se různé herní mechanismy a prvky snaží zavádět i do situací a postupů, které s hrami nemají na první pohled nic společného. Takzvaná gamifikace pomáhá zaujmout a provádí uživatele často rutinními úkoly tak, aby pro něj byly zábavnější a snáze splnil požadované cíle. Objevuje se i v bankovnictví.

O tom, že jdou tradiční věci dělat trochu jinak, přesvědčoval například odbornou veřejnost ve školství český myslitel Jan Amos Komenský už v sedmnáctém století. Jeho princip škola hrou“ sice pracoval s divadelní dramatizací látky a zapojením studentů do této dramatizace, ale jasně ukázal, že když lidé dělají rutinní věci záživnější a odlišnou formou, má to významný efekt. Vlastně tak není divu, že právě jeho princip v moderní době dostal trochu všeobecnější význam a je vnímán jako snaha o vnášení určité hravosti. 

Hravosti, které se v současnosti říká například gamifikace. To je moderní metoda, která se snaží zvyšovat zájem zúčastněných pomocí využití herních prvků, mechanismů a principů v oblastech, kde to není úplně obvyklé. Proto dnes řada aplikací v různých oborech uživatele motivuje všelijakými odměnami, hvězdičkami, sbíráním achievementů“ nebo plněním sérií. V oblasti výuky je známým příkladem oblíbená aplikace pro studium jazyků Duolingo.

Herní prvky v bankovnictví

Herní prvky pak najdeme například i v bankovních aplikacích. Česká spořitelna podporuje pomocí prvků gamifikace finanční zdraví svých klientů. Pomáháme jim spořit a tvořit si finanční rezervu,“ říká Martin Kobza, COO České spořitelny. O využití moderních technologií mluví Kobza mimo jiné v jednom z dílů podcastu PAiONEERS TALKS

Ve spoření podporuje klienty České spořitelny například služba Platím a spořím, která umožňuje každou platbu kartou zaokrouhlit a odložit takto část peněz na spořicí účet. Podobně může se střádáním peněz pomoci služba Moneyback, s níž klienti získávají za nákup u vybraných prodejců část peněz zpět.

V bankovnictví George se pak nachází sekce Fit Zóna, kde si mohou klienti otestovat své finanční zdraví a kde najdou nástroje, které je motivují například k vytvoření zdravé finanční rezervy. Je tu i takzvaný Finanční kouč, což je služba, která uživatele vzdělává v oblasti chování ve finančním prostředí. Služba Moje plány pak zase motivuje ke spoření na konkrétní vytyčené účely.

Jsou všude kolem nás

Gamifikace v bankovnictví má původ v USA a dnes ji běžně využívají finanční instituce po celém světě. A nejen ty. Herní prvky jsou doslova všude kolem nás. Však si vzpomeňte, kolik kaváren nebo restaurací například zákazníkům rozdává kartičky, a když na nich nasbírají potřebný počet razítek, dostanou další kávu či oběd zdarma. To pobízí zákazníky vracet se na stejné místo a utrácet tam peníze pravidelně. Obdobně ale mohou zákazníky motivovat obchodníci v jakékoli oblasti.

Ze světa technologií zase moc dobře známe uzavírání kroužků“ na chytrých hodinkách Apple Watch, které tak uživatele vyzývají k pohybu. Rozmanitými herními prvky láká ke svému používání uživatele například i profesní sociální síť LinkedIn. Uživateli zobrazuje různé statistiky profilu a motivuje ho k jeho detailnějšímu vyplnění i dalšímu používání sítě. Oblibu si gamifikace získává také třeba v pojišťovnictví nebo ve zdravotnictví. Doslova založeny na herních prvcích jsou pak moderní aplikace různých seznamek. Hledání partnerů se zkrátka bez jisté zábavy neobejde.

Potenciál gamifikace přitom zdaleka není vyčerpán. S příchodem širší aplikace umělé inteligence naopak ještě možnosti v tomto ohledu porostou.

Mohlo by vás také zajímat

Sláva hravosti. Herní prvky najdeme i v bankovnictví