IT TALKS #1: O kyberbezpečnosti i digitalizaci sportovního odvětví
Setkání a diskuze se zajímavými osobnostmi naší i zahraniční IT scény. To jsou IT TALKS – nový komunitní počin určený všem nadšencům do IT. Série setkání postupně přinese různorodá témata, která hýbou světem informačních technologií. První z nich se uskutečnilo v květnu a bylo věnováno trendům ve firemním IT.
Tři mluvčí, tři odlišné oblasti působení a tři úhly pohledu na jedno téma – spolu s Martinem Hallerem, Janem Čižmárem a Ondřejem Syrovým jsme se podívali na problematiku kyberbezpečnosti, nástroje, které usnadní práci vývojářům, i digitalizaci sportovního odvětví.
Výzvy kyberbezpečnosti
Setkání otevřel úvodní přednáškou Martin Haller. Etický hacker a zakladatel PATRON-IT, který se celou svou profesní dráhu věnuje počítačovým sítím a kybernetické bezpečnosti, sdílel své zkušenosti z řešení kybernetických incidentů. Ve své praxi se setkává s případy, kdy firmy hlásí nestandardní aktivitu nebo únik dat, ale nejčastějším případem jsou firmy, kterým útočníci zastavili systémy, zašifrovali celou síť a požadují výkupné. Řešení této situace s nadsázkou nazývá „intenzivním stresovým teambuildingem“, kdy je pro minimalizaci škod klíčový včasný zásah, rychlá identifikace vstupních bodů útočníků, obnova systémů, ale i komunikace se zainteresovanými stranami. Jak se kybernetické útoky vyvíjí v čase, jak útočníci pracují, jak se proměnila výše výkupného i přístup firem, jak se dá útokům předcházet a jaké jsou principy etického hackera? Nejen těmto tématům se věnoval Martin Haller i následná společná diskuze.
Aplikace, která šetří čas developerů
„Tohle je moje máma.“ Čekali byste na IT setkání prezentaci, která začíná těmito slovy? Právě takový úvod využil Jan Čižmár, zakladatel start-upu Tolgee, nástroje, který usnadňuje překlady webových aplikaci do různých světových jazyků. Myšlenka na vznik Tolgee se zrodila na základě jeho vlastních dřívějších pracovních zkušeností, kdy zjistil, že jedním z velmi častých problémů při vývoji aplikace je právě její lokalizace. Nejen developeři pak jejím řešením ztrácí spoustu cenného času. Tolgee jako překladatelský nástroj pracuje s klíčovým aspektem, který je nezbytný pro podchycení správného významu, a tím je kontext. Díky tomu značně zvyšuje správnost překladů. Tolgee současně reaguje i na problém řady řešení pro různorodé technologie a nabízí v tomto ohledu univerzální postup – vytváří vlastní integrace do různých frameworků a programovacích jazyků, což vývojářům usnadňuje práci. Pokud chcete vědět více o tom, proč překládat bez kontextu nedává smysl a jak to může dopadnout, nebo proč je Tolgee open source, jak reaguje na rapidní rozvoj AI a jak vlastně souvisí Janova máma s nástrojem na překlad aplikací, pusťte si video.
IT a sport
Poslední řečník, Ondřej Syrový, zakladatel platformy EOS, přenesl IT TALKS do světa (nejen) sportovních klubů a ukázal, jakým směrem se může vyvíjet digitalizace sportovního odvětví. Platforma EOS vznikla na základě vlastní potřeby najít nástroj, který bude vyhovovat specifickým potřebám sportovních, ale i nesportovních organizací a pomůže jim s administrativou, správou členské základny i komunikací. Platforma proto stojí na čtyřech hlavních pilířích: členské databázi, událostech a docházce, komunikaci a také na platbách a upomínkách. Ukázalo se přitom, že využívání digitálních řešení klubům nejen šetří čas a zefektivňuje jejich komunikaci, ale současně přináší i další benefity. Kluby například registrují třikrát méně plateb po splatnosti a také třiapůlkrát méně neuhrazených plateb. Jak se prosazují digitální řešení v nedigitálním prostředí, jak se vyvíjí počet uživatelů, jaké kluby nejčastěji platformu využívají, v jakých zemích je k dispozici a jaká je konkurence v tomto prostředí, to jsou jen některé z informací, které v průběhu IT TALKS zazněly.