1. Domů
  2. Články
  3. O třetinu víc úkolů a 8 hodin týdně. Jak umělá inteligence pomáhá šetřit čas a nervy vývojářům?

O třetinu víc úkolů a 8 hodin týdně. Jak umělá inteligence pomáhá šetřit čas a nervy vývojářům?

Darek Šmíd
O třetinu víc úkolů a 8 hodin týdně. Jak umělá inteligence pomáhá šetřit čas a nervy vývojářům?

Když se před nedávnem člen představenstva České spořitelny Martin Kobza na svém LinkedInu zmínil, že vývojářským standardem ve firmě už je nějakou dobu GitHub Copilot, vzbudil tím obecnější otázku, jak je to vlastně se vztahem dnešních developerů a nástrojů umělé inteligence.

Muž, který stál u zrodu inovativního digitálního bankovnictví George a v České spořitelně má pod palcem informační technologie, zmínil rovněž zajímavá zjištění interního průzkumu, například že 82 procent místních vývojářů potvrzuje vyšší produktivitu s AI nástroji a že Copilot jim každý den ušetří přibližně 30 minut práce.

Jak se na využití umělé inteligence dívají další profesionálové v oblasti vývojářství a umělé inteligence? A jaká je ve světle tohoto vývoje budoucnost jejich oboru?

AI asistenti jako GitHub Copilot jsou z mé dosavadní zkušenosti už nepostradatelnou součástí výbavy správného vývojáře – je to jako mít pro vývoj osobního laboratorního asistenta. Kdybych měl své využití Copilotu dát do čísel, řekl bych, že za mě udělá přibližně 15 procent veškeré čistě programátorské práce. A když k tomu připočtu ještě například OpenAI Assistants, kterou využívám třeba na validaci architektury či když potřebuji něco prodiskutovat, tak se bavíme o cca 25 procentech veškeré činnosti spojené s vývojem, což už znamená zhruba 8 hodin týdně, které mi takoví asistenti ušetří.

Očekávám, že AI v budoucnu převezme většinu rutinních činností, jako je generování kódu, analýza dat a automatizace testování.
To umožní vývojářům soustředit se na kreativní a strategické aspekty projektů, které AI sama o sobě ještě nějakou dobu nebude mít kapacitu zvládnout – ovšem ne nadlouho. Lidská kreativita, tvorba architektury a podobné komplexnější činnosti zůstanou nezastupitelné delší dobu, takže se zatím nemusíme bát o svou práci.
Každopádně kdo nyní tyto technologie nezačne využívat a nezefektivní svou práci, bude mnohem rychleji nahraditelný někým, kdo se přizpůsobí…
Což ovšem platí pro většinu white collar“ povolání.

Josef Reischig, jehož společnost Reischig Industries firmám pomáhá využít přínosů umělé inteligence. AI asistenti podle Reischiga pomáhají vývojářům především zrychlit vývoj, opravit chyby a automatizovat psaní testů. Stejně tak jsou využitelné i pro víceméně všechny známé programovací jazyky nebo frameworky.

Podstatně zvyšovat efektivitu práce nám pomáhají nástroje GitHub Copilot a ChatGPT. Dokonce jsme si na ně zvykli tak moc, že když má některá ze služeb krátkodobý výpadek, raději si také uděláme pauzu. Generativní AI, schopná vývojářům našeptávat“ kousky kódu, ale není jedinou významnou novinkou usnadňující tvorbu aplikací. Stále častěji začleňujeme též nejrůznější no-code a low-code nástroje, které umožňují velmi rychle naklikat“ potřebné funkce, integrovat systémy či vytvořit uživatelská rozhraní. Odhaduji, že s těmito nástroji v BlueGhost za stejný čas dnes zvládneme asi o třetinu více úkolů než před dvěma roky.

A které vývojářské činnosti AI převezme nebo v čem nás nahradí? Nejohroženější jsou tzv. řemeslníci, tedy programátoři, kteří sice ovládají daný jazyk, ale jsou zvyklí pouze nabouchat“ kód podle dokumentace. Právě tuto činnost lze stále více automatizovat. Mnohem cennější jsou vývojáři, kteří jsou schopni přemýšlet o problému, vymyslet logiku aplikace, navrhnout způsob řešení a přitom využít výhody AI platforem. Kreativní vývojář, který si osvojuje nové metody, se o práci bát rozhodně nemusí, což v tomto ohledu podle mého zase není až tak nová věc. Co se týče vývoje softwaru, vždy se objevovaly nástroje zvyšující efektivitu i kvalitu práce, jako frameworky, moduly, knihovny nebo zmíněné
no-code/low-code. Generativní AI lze vnímat jako další inovaci v této řadě, kterou je potřeba si osvojit a využít její výhody.

Lukáš Pilka, strategy & design director společnosti BlueGhost, která má dvacetiletou zkušenost s tvorbou webových aplikací a množství oceněných projektů v soutěžích jako WebTop100, Fénix či Zlatý středník.

Mohlo by vás také zajímat

O třetinu víc úkolů a 8 hodin týdně. Jak umělá inteligence pomáhá šetřit čas a nervy vývojářům?